Meny Toppmeny

Hvorfor føre treningsdagbok

Kategori: Nyheter
17.08.2018 20:38
Hvorfor føre treningsdagbok

Struktur og fremdrift

Pleier du å notere hva du har gjort etter at du har trent eller lage en plan for treningen din? Da har du gjort noe lurt. Å ha en skriftlig oversikt over treningen din kan nemlig være både nyttig og motiverende, og å lage en plan for fremtiden sikrer deg struktur og framdrift. Ikke bare har du et håndfast bevis på din fremgang, men dagboken kan også motivere deg når du føler at det går tregt. Å titte på hvor du var for seks måneder siden, er en god påminnelse om at det faktisk går fremover når det føles som om alt står stille. Og hva er vel bedre enn å slå gamle rekorder?

Få med deg detaljene

Vi mennesker er som kjent notorisk dårlig til å huske detaljer fra vår hverdag over tid, og derfor er det viktig å notere ned treningsøktene mens en ennå har dem friskt i minne. Ikke bare er det motiverende å se konkrete tall og beskrivelser, men listene er også et bevis på hvor mye tid og energi du faktisk har investert i treningen over lang tid. Selv om du tar en pause fra å trene, vet du at den innsatsen du har lagt ned i treningen tidligere fortsatt er der, du har bevist at du er i stand til å komme i form, og du kan være stolt av det du faktisk har oppnådd.

Planlegg fremover

En treningsdagbok kommer i tillegg godt med når du skal planlegge treningen din videre. Her kan du ta med deg det som har fungert og ikke fungert, og planlegge ut ifra det du har lært. Du kan bruke din historikk til å lage en plan for framtiden med mål og delmål basert på erfaringen din. Da har du både gamle rekorder å slå, og nye mål å strekke deg etter!

Treningsdagbok

Husk hva du har gjort

Ikke minst gir en treningsdagbok deg et nyttig oversiktsbilde av din trening. Det er lett å glemme hva du har gjort og når du gjorde det, men med en dagbok har du alltid oversikten over din personlige historikk. På den måten er det også enklere å finjustere treningsopplegget framover dersom noe ikke fungerer for deg.

Kort oppsummert finnes det altså mange gode grunner til å begynne å føre treningsdagbok:

  1. Det er motiverende
  2. Du blir minnet om hva du allerede har fått til
  3. Du får håndfaste bevis på din fremgang
  4. Den gir deg oversikt og struktur
  5. Du får noe å strekke deg etter

mylog.no har vi de verktøyene du trenger for enkelt og effektivt kunne føre din personlige treningsdagbok. Og husk, det er aldri for sent å begynne å føre treningsdagbok. Start i dag!

Les mer:


Sist oppdatert: 31.08.2018 11:27

www.mylog.no - Din kostholds- og treningsdagbok