Meny Toppmeny

Sykkelturer i Bergensområdet?

Skrevet avInnlegg
Sigurd Svidal Randal
Sigurd Svidal Randal
-Administrator-
2 tiår siden
Då har eg endelig gått til innkjøp av en sykkel!

Noen som har noen gode tips til sykkelturer i bergensområdet?
2 tiår siden
Dette syntes jeg er en kjekk rute.
4.5 mil og passelig til værdager etter jobb.
https://sportstracker.nokia.com/nts/workoutdetail/index.do?id=772465

I helgene når man har god tid kan denne være ok.
https://sportstracker.nokia.com/nts/workoutdetail/index.do?id=795529

trykk på map knappen viss ruten ikke vises.
Så har man jo ut på Sotra og Askøy og utover mot Os som er fine turer.

Jeg sykler mye for tiden for å bli klar til Bergen-Voss og stiller gjerne på "mylog utflukter" så sant ikke noe annet kommer i veien.
Sigurd Svidal Randal
Sigurd Svidal Randal
-Administrator-
2 tiår siden
Må nok sykle litt mer før eg legger ut på en av de turene der :-) Men om en måned eller to er eg kanskje i form til det!

Takk for tipsene!

Kan gjerne arrangere en mylog utflukt også da etterhvert.

Mange her inne som skal sykle Bergen - Voss i år?
2 tiår siden
Betongen i lårene til å begynne med forsvinner rimelig fort så snart man har fått noen kilometer inn i de. :)
Så det går fortere en man tror å bli klar for å tygge mil.
2 tiår siden
Her er en til som er enda litt kortere.

3.5 mil hjemme i fra meg.
Den utstikkeren jeg har får å komme til loddefjord kan jo du droppe og da er du nedi ca 2 mil på denne løypen.

https://sportstracker.nokia.com/nts/workoutdetail/index.do?id=784610

Ps. det er litt krøkkete oppi fjøsanger no for tiden, men det går greit å svinge seg opp på deg veien ovenfor fjøsangervein.
Sigurd Svidal Randal
Sigurd Svidal Randal
-Administrator-
2 tiår siden
Den siste der skal eg søren meg prøve meg på i helga! Må berre gå til innkjøp av sykkelbukse først :-) Takk igjen!
2 tiår siden
Sykkelbukse.
COOP pleier å ha greie bukser til grei pris.

Slippe unna med 300kr istedenfor 700kr type opplegg.

Veit ikke om de har no.
2 tiår siden
I hvilket område er det mest aktuelt for deg å sykle? Personlig liker jeg godt gamle Osbanen (ikke søndager i den verste familieturtiden). Her kan du legge inn start hvor som helst egentlig, alt fra Fjøsanger til Fana. Den er ganske flat hele veien og asfalten har virkelig blitt bra der i det siste! Sykler gjerne gjennom Kismulveien (nyere asfalt på gang/sykkelstien her og) og hvis jeg vil ha en lengre tur, er Haugsdalen flott (10km hver vei fra Osveien). Fra nesten innerst i Haugsdalen kan du også sykle opp til Bontveit og tilbake til Osveien der, men den bakken er et sant h....te ;) Det fine med Haugsdalen er at det er relativt flatt, lite trafikk og flott natur der på kjøpet :) Evt. kan du sykle runden rundt Kalandsvannet og tilbake igjen på Osbanen. PS. Det ligger en tapasrestaurant på Kalandseidet med KONGEMAT! Anbefales som et stopp om du har tid :)

Andre runder kan være Grimseidveien ut til Hjellestad og tilbake Hjellestadveien og gjerne inn Skageveien i Blomsterdalen tilbake mot Lagunen.

Det kommer helt an på hvor du skal starte fra / bor hva som kan være en god rute for deg. Det er mye flott i Bergen Øst også, som f.eks Langedalen fra Haukeland til Gaupås og/eller gamleveien til Trengereid.
2 tiår siden
Bare kom til å lure på noe.
Hva type sykkel bruker dere? (racer/hybridoffroad)
Sigurd Svidal Randal
Sigurd Svidal Randal
-Administrator-
2 tiår siden
Takk for tipsene cannot! Her var det mye å prøve seg på som eg ikke visste om! Hvis været er noenlunde til helga skal eg prøve meg på en av turene dine.

Eg har kjøpt meg en hybridsykkel:
http://www.sykkelbutikken.no/Sykkel/Montana2009/?article_ID=1953

Har ikke hatt sykkel på 10 år, men er veldig fornøyd med denne så langt!
Sigurd Svidal Randal
Sigurd Svidal Randal
-Administrator-
2 tiår siden
Eg bor i sentrum forresten :-) Nå skal eg forsøke å finne disse rutene på google maps/earth.

Feel free to share hvis de er noen som har de plottet allerede :-)
2 tiår siden
Siden du har sykkel som tåler litt terrreng går det jo an og ta de stiene oppi fløyfjellet.
F.eks innover mot eidsvåg og gjerne videre inn mot åsane viss gnisten er ekstra bra :-)
Fikk lyst å finne fram summiten og prøve den selv faktisk, bare at jeg kan ikke løypen lenger :-)

2 tiår siden
Jepp, Fløyen har gode muligheter for å trene med hybrid. Vær obs på at noen traseer har sykkelforbud, men Munkebotn og Skansemyren skal være ok. Kom forresten på flere ruter om man starter fra Sentrum:

1. Laksevåg - Gamleveien mot Loddefjord - Bjørgeveien - Fyllingsdalen (evt. Bjørgeveien - Straumeveien - Sælenveien før Fyllingsdalen) - Melkeplassen - Sentrum.

2. Som 1 bare gjennom hele Straumeveien i stedet for Fyllingsdalen og så videre til Fjøsanger og tilbake til Sentrum.

3. Laksevåg - Gamleveien til Loddefjord - Haakonsvern - Alvøen - Godviksvingene (valgfri avstikker over Olsvik) - tilbake igjen.

4. Gamle Osbanen til Nesttun - Elvenesveien - Totlandsveien - Riple - Grusvei til Frotveit (Bontveitveien) - valgfri retur mot senrum igjen (Valleheiane, Hamre/Fana) Dette er en seig j...el av en bakke opp til Riple, men en finfin tur. Litt keitete å finne riktig grusvei til Frotveit (det skal gå en helt til Bontveit også, men den vet jeg ikke hvor går), men god research på kartet på forhånd løser vel det ;) Dette er dog en relativt lang tur, men du får trent litt på grusvei.

Om du vil ha en solid bakke på grus og ikke vil så langt avgårde, kan du ta deg en tur inn ved Svartediket og holde opp mot venstre der veien deler seg innerst. Jeg sier bare lykke til ;) Her kan du enten sykle ned igjen, eller trille sykkelen (tror det blir litt heftig å sykle på hybrid videre der grusveien går over til sti) opp til Rundemanen og sykle ned igjen via Munkebotn. Anbefales ikke i typisk "familieturtid", men ellers en heftig og herlig økt. Hvis du vil ha en asfaltert og heftig bakke å trene i nære sentrum, kan du ta deg en tur opp ved Nutec i Gravdal så langt du kommer på asfalten mot Lyderhorn. Fin til intervalltrening, men også her bør "familieturtiden" unngås.

De rutene jeg nevner har enten lite biltrafikk, og/eller har en reativt god gang/sykkelsti som du kan benytte :)
2 tiår siden
Og så har lie(li?)-fjellet opp på sotra :-)
Masse god kvalitets betong i låra :-)
Sigurd Svidal Randal
Sigurd Svidal Randal
-Administrator-
2 tiår siden
Takk igjen for gode tips! Skal kjøre en av disse turene i morra :-)

PS
No er det søren meg vår! Steikje varmt i sola!
2 tiår siden
Brukte godværet til denne:
https://sportstracker.nokia.com/nts/workoutdetail/index.do?id=820164
Er ganske gele i bena nå. :-)
www.mylog.no - Din kostholds- og treningsdagbok