Meny Toppmeny

Hvor mye protein trenger man egentlig etter en treningsøkt?

Skrevet avInnlegg
Sigurd Svidal Randal
Sigurd Svidal Randal
-Administrator-
6 år siden
Hei

Joda interessant, men... alt for liten studie, for lite bredde i denne studien.
Min erfaring med kosthold og trening er måltid ca en time før trening, da med protein som hoved bestanddel og måltidet etter trening med karbohydrater som hoveddel, med noe protein også.

Karbo pga dette er noe musklene / kroppen tar raskt opp som også hjelper på restitusjonen, proteiner er noe mere tung fordøyelige og ligger å "mater" musklene over litt tid.

Sigurd Svidal Randal
Sigurd Svidal Randal
-Administrator-
6 år siden
Når det gjelder utvalg og bredde i studien er eg enig med deg :-) 48 stk høres i utgangspunktet litt lite ut.

Artikkelen nevner at musklene er responsive i forhold til protein i 24 timer etter treningen. For min egen del blir stølhet mye verre dagen derpå hvis eg ikkje sørger for å innta en passe stor mengde protein innen et par timer etter treningen. Hiver som regel i meg en banan rett etter eg er ferdig med treningen. Så litt karbo får eg inn der..

Men, som du nevner, folk har forskjellige preferanser. Det som virker for noen virker ikkje for andre.
6 år siden
Anbefalingane er like mange som meiningane, sjølv dei lærde er ikkje einige.
Pesonleg har eg god erfaring med ca 2,0 - 2,5 g protein pr kg kroppsmasse pr dag under deff (ca 3,0g pr kg fettfri kroppsmasse).
og 1,7 - 2,1 g/kg kroppsmasse pr dag under kalorioverskot/balanse.
Før trening (ein time) ca 25 - 30g protein(kasein) og ei banan.
Etter trening (maks ein time) ca 35 - 40 g protein (whey,(myse)), ei banan og metta fett, helst melkefett så eg blandar proteinet ut i ekstra lettmelk som innheld 0,7g fett pr. dl og i tillegg eit kokt egg.
2 år siden
Vet noen av dere hvor mye protein kroppen greier å ta opp i løpet av ett døgn?
www.mylog.no - Din kostholds- og treningsdagbok