Meny Toppmeny

Treningstid - hva skal tas med?

Skrevet avInnlegg
8 år siden
Hei, jeg er ny her.

Lurer på en sak: Hva tar dere med når dere registrerer treninger? Kun effektiv treniningstid eller oppvarming og nedtrapping også? Hvis jeg f.eks. trener gruppetime styrke kjører jeg 10 min løping og 12-15 min roing på maskin først. Dette blir jo fort en halvtime med aktivitet - dog i rolig tempo. Og er det langtur på sykkel blir det gjerne 25 min rolig oppvarming før den egentlige turen begynner.

Hva blir mest "riktig" å registrere for å få et korrekt bilde av treningen min (og rett sammenligningsgrunnlag med andre)? Forslag?
8 år siden
Hei, og velkommen!

Ingen aktiv bruker her på forumene selv, men emnet ditt er noe jeg har prøvd å finne et ok svar på.

Når det gjelder utregningene for treningene, blir dette veldig grove gjennomsnittlige beregninger. Det tar ikke høyde for pauser, intensitet, stigninger, forbrenning, osv. Jeg trener primært styrke og tilbringer ofte opp mot halvannen time på gymmen. Når jeg registrerer, pleier jeg alltid å trekke litt i fra på tiden (5-15 min), da det ofte kan forekomme ikke-planlagte pauser. Dette kan være alt fra at jeg må vente på at en maskin skal bli ledig, fylle vannflaske, komme i prat med kjente o.l.

Mitt svar er derfor at du nesten må se litt på det fra gang til gang. Oppvarming er jo en form for trening, det samme gjelder nedtrappingen etter en økt. Så hvis du f.eks legger inn 5 min. oppvarming, 50 min. jogging og 5 min. nedtrapping, så vil jo det bli sånn «røffly» 60 min med jogging.

Det viktigste er likevel å ha i bakhodet at disse tallene er langt fra nøyaktig, og kan avvike veldig fra hva du faktisk har forbrent. Derimot er det en fin indikator å ha, slik at det kanskje kan gi en ørliten pekepinn på hvor mange kalorier du har trent bort.

Men igjen, dette er kun basert på egne erfaringer. Kanskje noen andre her har et annet (og kanskje bedre) svar.
8 år siden
Takk for det og takk for fornuftig svar. Enig i at tallene er svært omtrentlige, spesielt for trening utendørs. Lurt tips å trekke fra "døpunktene", ikke alltid jeg har husket på dette. Tror jeg har holdt meg innefor en slik registreingsnorm hittil, får bare gjøre anslag fra gang til gang.
www.mylog.no - Din kostholds- og treningsdagbok