Meny Toppmeny

Tips om vektreduksjon

Skrevet avInnlegg
1 decade siden
Jeg ønsker å gå ned ca 10 kg i fettvekt, men sliter med å finne den rette balansen for matinntak vs aktivitet. Har tidligere gått ned hvertfall 10 kg basert på kcaloritelling og mye trening, men da var jeg i en periode uten jobb og hadde god tid til å fokusere på trening og kost.

Jeg er glad i å trene, og tilbringer 2-3 kvelder pr uke på treningssenteret hvor jeg bedriver tung styrketrening. (styrkeløftprogram) Kondistrening ligger ikke like naturlig for meg, men nå som våren har ankommet vil jeg få inn noen sykkeløkter pr uke. Hva trur dere vil være den optimale kombinasjonen styrke vs kondis-økter pr uke? Jobber endel kvelder, så jeg vil jo ikke at heile uka bare går bort i jobb & trening!

Kosten er vel den største utfordringen. Jeg spiser sunt jevnt over, men har vanskelig for å stoppe å ete når jeg er mett, og tømmer for tallerkenen til hvert måltid. (godt oppdratt?!) Testa ut lavkarbo tidligere i vinter, og minska 5 cm i midja på ei uke. Men jeg var også drittlei av den samme maten, så det sprakk fort..

Nå vurderer jeg voldsomt om jeg ska gå tilbake til lavfett-kosthold eller om jeg skal holde meg til lavkarbo. Har lyst til å ha endel grønnsaker og litt frukt i "dietten", men vil ikke tilbake til masse karbo som gir meg søtsuget tilbake. Digg å sleppe det!!

Så jeg lurer på om noen har noen tips der ute? Hva ville du valgt? Har forsøkt å føre matdagbok og det fungerer en periode, men så går jeg lei og føler det blir for "fanatisk".

En vanlig matdag:

Frokost:
1 skyr
1 ss seterrømme
en skvett fløte
2 ts linfrø
2 ts sesamfrø
2 ts gresskarkjerner
50 gram blåbær

Lunch:
1,5 nakkekottelett
squash,paprika & løk tilsvarende 2 håndflater
ca 3-4 ss fetaost med lake

Før trening:
0,5 porsjon med måltidserstattning med karbs/protein
(har gjerne gått ei stund siden lunch så jeg trenger litt energi til økta..)

Under økta: (styrketrening 1t-1,5 t + 20 gåing på mølla etterpå)
inntar FRES energidrikk

Etter økta:
en neve rosiner
1 doseringa (3 dl) karbs/prot

Middag:
1,5 kyllingfilêt
250 gram grønnsaker
litt olivenolje
en dæsj fløte/ en neve usaltede nøtter

Kvelds:
Smoothie av
2 egg
2 ts proteinpulver
2 ss Udo`s Choice
2 håndflate store porsjoner med bær/frukt

Den største utfordringa er kveldsmåltidet, for jeg VET jo godt at det bør bestå at minst mulig (raske) karbs, men samtidig så er det jo kveldsen og man har behov for noe "kos" og jeg er ofte lei "middagsmat" så jeg trenger denne variasjonen.

Noen som har tips / råd til forandringer så tas det imot med takk!! :)


1 decade siden
Kommer jo litt an på hva du veier og sånn fra før da. Jeg syns dette virker som mye mat? Hva om du la inn alt dette, og så hvor mange kalorier det blir? Sklir du over 30-40 gram karbo (veldig individuelt, noen tåler gjerne 150 g karber) så er det jo ikke lavkarbo lenger... Og det er jo uansett kaloriunderskudd som gir vektnedgang.
Jeg har valgt en versjon med opp mot 1600 kcal, under 40 karb, 160+ protein, og ikke spesielt mye fett. Samtidig sykler jeg 120-180 km i uka. Da virker det...
Men problemet er ikke å gå ned i vekt, vanligvis, det er å holde vekten...

Lykke til :)
www.mylog.no - Din kostholds- og treningsdagbok