Meny Toppmeny

Forerunner

Skrevet avInnlegg
2 tiår siden
Eller kansje en forerunner 305 fremfor en skritt teller. (dette er en flott trenings gadget)

Koster under 2000kr no.

http://www.komplett.no/k/search.aspx?q=forerunner
Sigurd Svidal Randal
Sigurd Svidal Randal
-Administrator-
2 tiår siden
Eg har lenge tenkt på å skaffe meg en sånn og nå vurderer eg faktisk å kjøpe denne neste uke.

Kan du fortelle litt mer om softwaren som følger med? Kan man f.eks se nøyaktig hvor man har løpt etter en treningstur? Har hørt fra en del plasser at de innebygde kartsystemet i den medfølgende softwaren ikke er så bra. Stemmer dette?
2 tiår siden
Oppi esken til en FR305 finner du selve klokka, en lader for 220v, en usb kabel for pcen som også kan brukes til lading, samt en liten dockingstasjon, manualer og software for datamaskinen.

Trainingcenter som jeg anbefaler at du laster ned fra garmin.com inneholder som du selv sier et dårlig kart, et såkalt basemap.
For å gjøre trainingcenter bedre må man kjøpe såkalte topokart i tilegg.
Dette er kart i 1:50000 som er ganske gode.
De koster vel omlag 500-600 pr sone.

Sjekk ut hva soner som finnes her:
http://www.gpsbutikken.no/site/GPSiterrenget/Topokart/Garmininndeling/Garmininndelingbilde/tabid/167/language/nb-NO/Default.aspx

I tilleg til det finnes også garmins online alternativ, motionbased.com
sjekk ut plagen.motionbased.com

2 tiår siden
tok og lasta opp et bilde inni en gruppe som heter trening av hvordan det ser ut på et garmin topo 1:50000 av en rute man har løpt/syklet/gått/etc etc.. krype for den del :-)
Sigurd Svidal Randal
Sigurd Svidal Randal
-Administrator-
2 tiår siden
Kartet såg jo knallfett ut! Får heller investere noen hundrelapper ekstra hvis kartene blir så bra.

Hehe, nei nå gleder eg meg som en unge til å skaffe meg denne dingsen.

Vi kan kanskje lage en liten plugin komponent her på sidene som lar oss overføre data også. Får komme tilbake til det når eg har fått sett mer på dette
Sigurd Svidal Randal
Sigurd Svidal Randal
-Administrator-
2 tiår siden
Jeg har prøvet å leite litt inpå garmin sine sider, for jeg vet at de har laget en softwaresnutt som kan sende data fra klokka til hvem som helst.
Men de har jo selvsagt gjemt det litt vekk.
Skal lete litt videre.
Sigurd Svidal Randal
Sigurd Svidal Randal
-Administrator-
2 tiår siden
Mener å ha lest en plass at de bruker et standard format for lagring av GPS lokasjoner på klokka. Så da skal det være mulig å lage en integrasjon via opplasting av en fil.

Har sett litt på den nye forerunner 405 også nå, men det virker som 305 er det beste valget for meg med tanke på pris og features.
2 tiår siden
305 har litt mer funsjoner.
Er dog litt mer klumpete også.

På den andre siden igjen har ikke jeg brukt de funsjonene som 305 har og ikke 405.
(naviger til punkter etc..)
Tror vertfall at jeg skal prøve en 405 litt ut på sommeren, men hadde i grunnen håpet på at de laget en skikkelig rå forerunner, omtrent som en edge705.
Hadde ikke gjort noe om den var større og tyngre, så lenge den var behagelig på armen.
2 tiår siden
filformatet på en trening har etternavn tcx men innholdet i filen er xml.

Bare linje etter linje med posisjoner og puls ++
Sigurd Svidal Randal
Sigurd Svidal Randal
-Administrator-
2 tiår siden
Dersom dette er xml skal det fint la seg gjøre å importere dette inn i vår database. Hvis filen i tillegg til GPS lokasjoner inneholder treningsdata kan vi importere dette i samme slengen.

Eg har bestemt meg for 305 modellen nå. Satser på å ha den i hus rett over påske.

Takk for infoen!
2 tiår siden
Håper den svarer til forventnigene.
Jeg har vertfall hatt stor glede av min.

Virtuel partner er en fin funsjon for å presse deg selv viss du har en bestemt favoritt løype du bruker.
Sigurd Svidal Randal
Sigurd Svidal Randal
-Administrator-
2 tiår siden
Nå skal eg straks ut på min første tur her! Gleder meg sinnsykt til å få nøyaktig målinger på hvor langt eg faktisk har gått og ikke minst den google earth integrasjonen!
2 tiår siden
Hehe google earth greia er ganske tøft, men der har motionbased.com strekt strikken enda litt lenger i sin nye player.

Der får du en prikk som beveger seg langs løypen (google satelittbilde) samtidig som du får alle data underveis.
(puls, fart, høyde osv)

Også dot race i motionbased er ganske artig viss du bruker samme løypen regelmessig, eller enda gøyere viss du har venner med sånn klokke som også bruker samme løypen.

Ps: husk å laste ned garmin updater så klokka og software er oppdatert.
Klokka har minst 2 firmware som skal holdes opdatert. Selve klokka og gps chipsettet.
Og ta backup av trainingcenter filen din.
Jeg har mistet flere 100 treninger pga ikke tatt backup :-)
Toni
Toni
-Administrator-
2 tiår siden
Telefonen N82 har vel de samme funskjonene, bortsett fra puls...
2 tiår siden
nokia.

Har en kamerat med en sånn nokkia trene gps.
Den hadde ofte flere 100meter avvik på samme løypa fra gang til gang.
Erfaringen min med forerunneren er at an kan bomme med en liten håndfull meter.
www.mylog.no - Din kostholds- og treningsdagbok