Meny Toppmeny

Fysikk i oppoverbakker

Skrevet avInnlegg
8 år siden
Åssen vet jeg hvilken bakke jeg skal trene i. Bør jeg bli fort sliten eller sent sliten, eller bør jeg kunne gå i samme fart hele veien. Jeg vil utfordre musklene så jeg får maksimal kapasitet til å kunne gå brattere bakker. Leter litt etter formler for å regne det ut, og finne ut hva som er best for formstigning. Jeg tok 50 intervaller på 1 min for å så stoppe for å komme meg til en fjelltopp, og det så litt ille ut for formen dagen etterpå, men er det verdt å ta sånne turer hver dag? Eller bør jeg kunne gå i ett hele vegen? Jeg lå opp til 140-170 pulse rate i hver etappe, for så å vente på puls. Hvor mye tar det på å ta 1 % extra stigning? Dette var en 15 % oppoverbakke.

1N= 1kg*m/s2
W= J/s=n*m/s=kg*m2/s3=V*A
Jeg regner med at man må ta inn høydeforskjellen også. N= m*9,8
dette har jeg funnet fram til men det høres feil ut å ha en watt usage på 285 kW i løpet av 50 min. eller 95 W i sekundet?
Hater virkelig fysikk:P
8 år siden
Watt er ikke energi forbrent, men en enhet for effekt. Altså forbruk per tid eller ytelse per tid. kWt eller kiloWatt-timer er det du leter etter. Synes det blir litt vel teoretisk at du regner på watt og Joule hvis du vil ønsker å bli i bedre form. Ville heller satt meg mål som tid brukt opp til toppen, og prøvd å forbedre denne tiden.

I lengden bør du ikke trene så hardt at du blir sengeliggende/støl dagenetterpå, ettersom det ikke er stølheten som indikerer hvor mye treningsutbytte du vil få av økten.
8 år siden
Jepp. Bare er ute etter å finne riktig bakke og stigningsprosenten hvor høy den skal være uke etter uke. Dessuten så må jeg jo ha en omregningsfaktor for å finne ut hva som er tilfredstillende trening og en tilfredstillende økning for hver uke, slik at jeg ikke trener i for krevende områder og blir støl i en uke. Riktig trening er jo viktig.
www.mylog.no - Din kostholds- og treningsdagbok