Fysikk i oppoverbakker

2 tiår siden
Åssen vet jeg hvilken bakke jeg skal trene i. Bør jeg bli fort sliten eller sent sliten, eller bør jeg kunne gå i samme fart hele veien. Jeg vil utfordre musklene så jeg får maksimal kapasitet til å kunne gå brattere bakker. Leter litt etter formler for å regne det ut, og finne ut hva som er best for formstigning. Jeg tok 50 intervaller på 1 min for å så stoppe for å komme meg til en fjelltopp, og det så litt ille ut for formen dagen etterpå, men er det verdt å ta sånne turer hver dag? Eller bør jeg kunne gå i ett hele vegen? Jeg lå opp til 140-170 pulse rate i hver etappe, for så å vente på puls. Hvor mye tar det på å ta 1 % extra stigning? Dette var en 15 % oppoverbakke.

1N= 1kg*m/s2
W= J/s=n*m/s=kg*m2/s3=V*A
Jeg regner med at man må ta inn høydeforskjellen også. N= m*9,8
dette har jeg funnet fram til men det høres feil ut å ha en watt usage på 285 kW i løpet av 50 min. eller 95 W i sekundet?
Hater virkelig fysikk:P
2 tiår siden
Watt er ikke energi forbrent, men en enhet for effekt. Altså forbruk per tid eller ytelse per tid. kWt eller kiloWatt-timer er det du leter etter. Synes det blir litt vel teoretisk at du regner på watt og Joule hvis du vil ønsker å bli i bedre form. Ville heller satt meg mål som tid brukt opp til toppen, og prøvd å forbedre denne tiden.

I lengden bør du ikke trene så hardt at du blir sengeliggende/støl dagenetterpå, ettersom det ikke er stølheten som indikerer hvor mye treningsutbytte du vil få av økten.
2 tiår siden
Jepp. Bare er ute etter å finne riktig bakke og stigningsprosenten hvor høy den skal være uke etter uke. Dessuten så må jeg jo ha en omregningsfaktor for å finne ut hva som er tilfredstillende trening og en tilfredstillende økning for hver uke, slik at jeg ikke trener i for krevende områder og blir støl i en uke. Riktig trening er jo viktig.

Nyheter

Mylog 10.0 lansert

Mylog feirer 20 år og vi har lansert en av de største oppgraderingene noensinne! Vi har lyttet til tilbakemeldinger fra dere brukere og modernisert hele nettstedet fra topp til tå. Resultatet er en ra

Sommeroppdatering - Versjon 8.0

Sommerferien nærmer seg for de aller fleste. Vi tar også snart ferie her, men før den tid vil vi fortelle litt om endringene vi har gjort her på sidene i versjon 8.0.

Støtt Mylog via Vipps

Mylog har siden 2006 vært en gratis tjeneste for deg som ønsker en sunnere helse. Vår kostholds- og treningsdagbok har i over 14 år vært et viktig verktøy for mange av våre medlemmer. Vår visjon er å