Meny Toppmeny

Motbakkeløp og kropp

Skrevet avInnlegg
1 decade siden
Noen som vet hva som er normalvekt for en trent kvinne som løper disse løpa?
Usikker på hvor mye muskler, hvor mye langdistanse trening og hvor mye vo2 max trening man bør gjøre, satser på en marathon intervall trening nå. Jeg bygger kropp fra høy vekt, og lurer på når jeg bør stoppe vekta og holde musklene i hold istedet for å få en optimal treningseffekt. Jeg regner med at man kan se det på kroppen når fettet er borte, men usikker om musklene vil bli store lenge før vekten er optimal. Akkurat nå har jeg styrketrening en gang i uka, men trener opp bena så det holder. Hoftemålet ligger på 111, midje på 113(jeg kan stramme inn 5-10 cm) under bryst er 98 og byst er 115 knemål er 62, legger 37, armer 37, og vide skuldre, jeg var tidligere 98 på hoften, midje 115, under bryst 102 og byst 122, og har mistet en 8 kg. Har det noe å si hvor mange kilo du veier om du har muskler til å bære vekten når du løper? Akkurat nå har jeg gått 2 timer 5 dager uken i 4 uker. om man er 110 cm rundt hoftene(muskler) skal man da være 90 eller 80 cm i midjen fortsatt? usikker på hva toppidrettsutøvere veier og hvilken kroppsfasong de har.
1 decade siden
Vekten vil være helt klart avgjørende ved lange løp, og det er kun ved utrolig korte løp det lønner seg å ha masse muskler. Ved marathon vil ikke styrken gi deg noe annet enn den skadeforebyggende delen. Husk at det du snakker om er rekrutering av de ulike muskelfibrene. Toppidrettsutøvere har som regel hypostrofi av den type muskelfibre de trenger, så ofte ser det ut som de har trent mer ren styrke enn vanlige folk.

Hvis du vet at du kan gå ned en kilo fett, vet du at om du ikke gjør det er det en kilo du må ha med deg igjennom ett helt løp som ikke bidrar noe særlig.
1 decade siden
Så som kvinne må du ligge på en 15% fett + og resten muskler, jeg mangler fortsatt et par % på det. Jeg hørte idrettsutøvere ligger på en 75kg + eller i overkant av høyden, skiløpere eller handballspillere, Men man bygger vel langdistanse muskler når man går lange etapper eller løper når man er i stand til det. Usikker om musklene jeg har bygget nå er liksom helt på normalen man må ligge på for å faktisk klare å løpe, og musklene man bygger i oppoverbakker vil vel være mer av den korte typen muskler ettersom man bruker uhyre mye styrke på å løfte beina i 20 % stigning.(gikk fra 60 kg til 100 kg i benkpress på 3 uker gåing). Noe annet er selvfølgelig oksygenopptak, maksimalt er nødvendig for å føle at du kommer fremover, og unngå melkesyra, men regner med at det blir bedre uansett om jeg røyker eller ikke(satser på å slutte snart). Jeg vil bare ikke se ut som en syltynn idrettsutøver, og la det gå utover helsa i motsatt ende når jeg når målet jeg har satt meg. Derfor går det uhyggelig sent med vekten(vil unngå overflødig hud), men jeg regner med at styrken vil nå toppen etter en stund så jeg faktisk går ned på puls, ned på muskelbruk slik at jeg vil gå ned en hel del ganske kjapt. Akkurat nå er det jo bare å kjøre på for en generell form, så senere kjøre tempo.
Det verste er vel at man ikke vet hva som er muskler og hva som er fett(usikker på åssen det føles i kroppen). Bare at man har fremgang er vel nok da men. Tviler på at det blir overflod på fett i løpet av uka som jeg kjører nå, siden det ser ut til å gå bort mesteparten, men usikker når jeg skal gå ned på matinntaket, så det kan gå litt opp i feil retning når man har forandret formen.
Jeg satser på at det jeg gjør mest av vil jeg også bygge muskler for når formen tar seg til, så om jeg har 1 % fett for mye så vil det forsvinne og så vil vekten stoppe å gå nedover, og jeg vil også få den kroppen jeg vil ha.
10 år siden
Gikk fra 60-100 kg i benkpress etter 3 uker gåing?..Benpress?
www.mylog.no - Din kostholds- og treningsdagbok