Meny Toppmeny

Identisk treningsøkt får høyere kcal-forbruk fra gang til gang

Skrevet avInnlegg
mth
1 decade siden
Hei

Registrerer fast kickboxing-økter 1-2 ggr/uke. Har lagt inn aktivitet som mal. Henter frem denne, endrer ingenting, kcal forbrukt øker litt fra gang til gang.

Eks fra min dagbok
24/03: Kickboxing, 1.5t, 1326 kcal
29/03: Kickboxing, 1.5t, 1370 kcal
12/04: Kickboxing, 1.5t, 1427 kcal
... og i dag, 1.5t, 1452 kcal.

Samme skjedde da jeg pleide å registrere daglig gange til/fra jobb, 20 minutter hver vei, gikk fra 110-111-112 kcal hver gang oppover osv...


Mvh Martin
mth
1 decade siden
Forøvrig en veldig god tjeneste & et kjærkomment tillegg til treningshverdagen!
1 decade siden
Fordi man øker muskelmasse, og dermed øker forbrenningen? Har jeg tenkt i alle fall.
Sigurd Svidal Randal
Sigurd Svidal Randal
-Administrator-
1 decade siden
Skal gi deg en fyldigere forklaring senere, men kortversjonen her er at når aktivitetsnivået ditt øker så øker også forbrenningen. Det er viktig å merke seg at alle tallene her er gjennomsnittlige. Dvs at jo flere økter du har jo mer vil forbrenningen øke for hver økt.

På mylog bruker vi noe som heter "Harris Benedict Equation" for å måle denne forbrenningen. Du kan lese litt om dette her:
http://www.bmi-calculator.net/bmr-calculator/harris-benedict-equation/
mth
1 decade siden
Jøss. Jeg var så vidt inne på tanken faktisk, men slo det fra meg da det virket veldig avansert. Men helt konge at dere tar hensyn til denslags faktorer!

Martin
1 decade siden
Ikke for å klage, men jeg synes det går for fort oppover, og selv om jeg ikke har logget trening siste ukene så har ikke forbrenningen gått ned? Jeg får det ikke helt til å stemme. Grunnlaget for en slik beregning blir mest mulig korrekt om man tar hensyn til RMR pluss aktivitetsnivå pluss trening i tillegg. Hva tas det hensyn til her?
www.mylog.no - Din kostholds- og treningsdagbok