Meny Toppmeny

Fett eller Muskler

Skrevet avInnlegg
1 decade siden
Noen som har sett forandringer i kroppen når man skaffer seg mer magemuskler enn fett, og er veldig overvektig? Jeg har spist sånn i underkant av 1800 kalorier pr dag, kjører med l-karnitin som er en aminosyre som virker på forbrenning, restitisjon etter treningene. Samtidig så kjører jeg melkesyre gåing i motbakker, 80 %+ puls og jeg blir svært hekta på å gjøre det som ofte som mulig nå. Etter 4 måneder med trening klarer jeg ikke å holde meg unna. Grunnøvelser i styrkeprogram en gang i uka. Resten av uka på sykkelen/roing eller 1-2 timers økter med gåing i motbakker. Det jeg lurer på er egentlig hva vil være fett og hva vil være muskler når jeg forbrenner, og hvis jeg trener både muskler og kondisjon samtidig hva skjer med kroppen? Jeg har oppdaget at alt jeg spiser vil ut en halvtimes tid etter trening eller måltider. Tidligere har det tatt flere dager. Kan du merke det på magen om du har fått mer muskler enn fett, og hvor mange kilo muskler kan man egentlig få som kvinne, samtidig som man mister vekt. For vekta står bastant på over 90 og livlinjen er like brei som den alltid har vært(115 cm), men samtidig er lårene blitt 10 centimeter tykkere.(106 cm). Dette er etter 4 måneder med styrke/kondisjon og 2 uker med motbakker.
Lurer også på om noen merker usansynlig ubehag når man trener opp muskler og hvor vanskelig er det å bli kvitt det.
1 decade siden
Viss du overtrener vil du ta rotta på musklene dine.
Dvs viss du trener knallhardt veldig ofte vil nedbrytningen overgå resistusjon.
Skal litt til for å få dette til.

Ellers sier bøker og sånt at intervall trening er gode ting for da starter man en fettforbrenning som går hele døgnet, mens en lang seigøkt med lav intensitet mest brenner fett mens økten står på.

Jeg pleier å slakke litt av om vinteren og får noen kilo ekstra men tar greit vekk 5-7kg til sesongstart ved intensive perioder der jeg kombinerer begge.

Vekt trening og kondisjon sammen er pose og sekk..(veldig bra)
Vekttrening skal også være god aktivering av fettbrenning over hele døgnet.

Det kan godt hende at det føles at vekta står stille og at du ikke syntes du blit tynnere.
Det har har med at det er fort gjort å bygge en muskel og en seig prosses å kvitte seg med fett.
En muskel veier mer en fett så i en mellomfase kan det se ut som det ikke er noen funsjon.
Det som er kult med muskler i forbindelse med slanking er at en muskel trenger energi og det tar den fra fettet og mer muskler = mer fettforbrenning.
1 decade siden
Hva med å ta en lang hardtreningstur(1 time) på morningen, jeg pleier som regel å gå så jeg stuper i terreng. Jeg skulle gjerne tatt en økt etter hvert måltid for å øke forbrenninga. Har hobbyproblemer atm. Ikke får jeg sove heller. Jeg satser på å få opp benmuskulaturen så raskt så mulig, så jeg kan komme meg opp i løpefart og ta fjellturer. Det er vel sånn at jo mer kroppen blir vant til å bli nødt til å restituere seg så gjør den vel det til slutt. Seff du vil jo ikke gå over streken med melkesyra.

Jeg sjekker nå vekta hver gang jeg trener. Går opp 1 kg hver gang etter en treningsøkt. Så faller vekta til jeg trener igjen. Men jeg vil jo som sagt gå ned 20-30 kg, har gått ned 7 så langt men ikke forsøkt å trene hardcore før nå, men er det mulig med sånn type trening?

Fjellturer blir vel for det meste intervaller med et par hundre meter og så må du ta det rolig, ifall nå i starten. Men ser ut til at kaloriunderskudd ikke er noe problem så langt, med gode herbs og l-carnitin, men jeg får voldsomt vondt i bena men ikke så ille som man får fra styrketrening. For jeg trener lett dagen etterpå.
Problemet er vel heller at man bygger så mye muskler siden jeg ikke hadde noe fra før og så går jeg bare rett og slett ikke ned fordi musklene blir bygget konstant mens jeg fortsatt forbrenner kalorier. Dermed tar det et par dager før jeg ser resultatet på vekta.
Regner med at kaloriforbruket vil ligge på rundt 2700 nå som musklene er igang.
1 decade siden
Hvet ikke hva betydning du legger inn i ordet "hardtrening"

Men "hardtrening" gjør jeg ikke mer en 3, maks 4 ganger i uka, men da er det også hardt.

En viktig del av trene greia er å la kroppen få nok tid til å resistuere seg selv og hardtrening trenger mer rezz en trening med lav/moderat intensitet.


1 decade siden
Hmm føles som hardtrening når man får vondt i bena hver gang man trener.(ligger i 140 puls regner jeg med). Blitt bedre nå, 30 min oppvarming av muskulaturen i motbakker(jeg stopper hvert 5 min i en motbakke for å få bort svien i bena), nedoverbakker i ulendt terreng for å få opp puls(ellers går alt på musklene). 2,5 timer til 3 timer slitasje på muskulaturen, men det er helt herlig, og jeg går opp i vekt mens jeg trener, så mister jeg litt vekt i løpet av dagen allikavel. Så røyker jeg også da, så det føles helt jævlig på pusten når dagen er omme, men neste dag må jeg ut igjen. 2 dager uten trening føltes helt forjævlig og jeg stappa i meg en masse mat(halv hjemmelagd pizza) fordi jeg ikke trena. Kontrollbehov dette går på? Jeg blir litt irritert over at jeg bare har gått ned 7 kg, men hvor mye muskler kan en egentlig skaffe seg og hvor tung bør jeg være når jeg vil være topptrent? Jeg vil bare satse på å få bort alt fettet som legger seg på kroppen og erstatte med muskler. men regner med at de tyngste toppidrettsutøvere vil være en 80 kg så det at jeg har kommet meg ned på magefett nå er bra(94-95 kg nå). Jeg skal ta en ukes tur med 20 km hver dag fra oppdal til trondheim om noen uker. Elsker å gå tur. Det tok sin tid å forklare det her.

Det jeg gjør nå er 2 -3 timer eller intervaller en gang i uka og styrketrening på alle muskler som trenger det, litt rotrening. jeg vil gjøre noen stabiliseringsøvelser og balansetrening når jeg føler jeg har fått bort fettet(gjør allerede litt for å myke opp muskulaturen). Så spiser jeg bare som normalt, 4 l-carnitine piller så jeg ikke får problemer under trening og etter trening. Er det noe jeg kan gjøre for en optimal oksygenopptak slik at det ikke gjør så ondt? Kjedsomhet gjør at jeg røyker enda.
1 decade siden
Jeg pleier å si det på denne måten jeg: Skal du få bedre kondis, tren kondisjon. Skal du bli sterkere, tren styrke.

Vekta kan kontrolleres med matinntaket (og aktivitetsnivå noe litt å si). Skal du ned i vekt, må man spise for en mindre person, men spis gjerne sunt. Ikke tenk at du må trene for å gå ned i vekt, men gjør det for å bygge/opprettholde muskler.

Det at du får vondt i beina om du driver med bakkeløping kan det ha noe med belastningen ved vekt. Dette trenger ikke å være hardtrening selv om du føler smerte.

1 decade siden
Jepp. Jeg bryr meg ikke noe særlig om vekten, spørsmålet er da om hvilken vekt som er optimal for tunge økter. Jeg vil bare ikke ha vondt lenger når jeg tar turene mine, og vil bli så sterk som mulig som det er mulig å bli. Atm er det nok oksygenopptak som gjør at det blir vondt, jo lenger jeg trener jo mindre vondt blir det for musklene, men samtidig er belastningen for høy etter en stund på bena. Så det jeg lurer på er egentlig hva må man gjøre for å få opp oksygenopptak, hva må man gjøre for å få muskelkapatiset til å komme seg opp bakker så behagelig så mulig, slik at man kan løpe, og bli bedre på det. Jo mer jeg går jo bedre muskler vil jeg jo få, men er intervall trening bedre enn 3 timers økter(selv om jeg ikke har lyst til å ta harde økter fremfor flere timer normal 120-140 puls fart).
www.mylog.no - Din kostholds- og treningsdagbok