Meny Toppmeny

Hva lager du når du trenger en kjapp og sunn middag?

Skrevet avInnlegg
Sigurd Svidal Randal
Sigurd Svidal Randal
-Administrator-
1 decade siden
Eg er ofte skrubbsulten rett etter jobb og då er veien kort til en kjapp middagsrett. I det siste har eg blitt veldig glad i Findus Hvitløkskylling:
http://www.mylog.no/database/nutrition/viewproduct.jsf?id=3004

I skrivende stund er det registrert 64000 måltider her på mylog. Hva lager du som oftest når du trenger en kjapp og sunn middag?

1 decade siden
Findus Wok med svinekjøtt/kyllingfile.
Veldig enkelt og greit å lage :)
Toni
Toni
-Administrator-
1 decade siden
Hamburger!! Rør sammen karbonadedeig og krydder (hvitløk,pepper,salt). Bruk litt vann for å forme dem. Legg dem på steikepannen til det pipler på begge sider. Legg til det du vil ha av salat på grovt hamburgerbrød og vips så blir mcdonalds aldri det samme.
Ingrid Espelid kunne ikke sagt det bedre :)
1 decade siden
Speltlomper med avokado og kalkunskinke (eller røkelaks). Tar 30 sek å lage, perfekt forhold mlm karbo, essensielle fettsyrer og protein! Og ikke minst riktig karbokilde uten hvetemel....
mth
1 decade siden
To RASKE alternativer som også gir meg mat for to måltider hver:

Ingredienser, alt.1
1 pk "Findus Grønn Deli", disse lilla pakkene fra frysedisken. På Coop har jeg funnet "potet, blomkål & kikerter" og "fullkornris og sprø grønnsaker".
1-2 bx tunfisk alt etter hvor mye protein du føler du trenger
Evt. noen ferske hvitløk og chili etter ønske
Evt. noe ekstra frossen spinat etter ønske og avh. av hva jeg har liggende

Dette krever null skills og går akkurat så kjapt som du klarer å varme Gilde-posen og tunfiskboksen i en panne. Jeg pleier å legge i tunfisken når ris/grønnsaker er helt tint.

Ingredienser, alt.2
150 gr brun jasminris kokes i riskoker
1 pose frosne grønnsaker, f.eks en brokkoliblanding, amerikansk blanding e.l, mikres
1-2 ferske chili hakkes og tilsettes grønnsakene
1-2 bx tunfisk varmes i en liten gryte med pepper eller krydder

Dette kan jeg finne på å lage om jeg har tid til å koke ris. Dette koster ikke mer enn 20 kroner per måltid, alternativ 1 kanskje nærmere 30 kroner per måltid (men veldig godt). For smakens skyld er det selvfølgelig dødsviktig å holde tunfiskboksen opp-ned og presse ut ALT vannet med lokket -- etter boksen er åpnet selvfølgelig ;-)

Begge disse alternativene gir meg to måltider. Jeg har regnet ut næringsinnholdet i begge alternativer før også, men dette gikk tapt i et datakrasj. Jeg planlegger uansett å lage alternativ 1 i morgen, så da får jeg logge det her og se hva tallene blir :-)
mth
1 decade siden
Jeg kom på en til... Dette er VELDIG kjapt og ikke så alt for usunt. Men selvfølgelig en nødløsning.
Om du skal rett på gymet uten å dra hjemom etter jobb, trenger du bare litt tørrvare og kokende vann fra kaffeautomaten for å få et ekstra måltid en time eller to før trening.

1 bx rett-i-koppen tomat/pasta-variant
1 bx tunfisk

Rutinen min pleier å være å sette tunfiskboksen oppå rett-i-koppen-koppen for å holde lokket helt lukket mens kokt vann trekker inn. Så presser jeg selvfølgelig all tunfisk-laken ut i vasken før jeg blander det inn i Rett-i-koppen. Dette tar bokstavelig talt bare 10 minutter å lage og spise.
1 decade siden
Lager asiatisk potetsalat m/ kjøtt, kommer litt an på hvordan kjøtt jeg har lyst på. Asiatisk potetsalat er ganske enkelt å lage, tar aldeles ikke lang tid hvis du setter på potetene med engang! Kjøttet steker du i mellomtiden, og salaten er ferdig på et sekund.

Ingredienser:
kokt potet, se det litt an hvor mange du blir å bruke
1 purre
1 bunt reddik
1 gul paprika
1 rød chili
1 bunt frisk gressløk

dressing:
3 ss olivenolje
1 ss eddik
1 ss ferskpresset limesaft
en og en halv ts salt
halv ts pepper
halv ts kajennepepper

Sett potetene på kok, avkjøl og kutt dem opp i skiver. Skjær purre, reddik, paprika i skiver også skal chili'en og gressløken finhakkes. Alt dette har du i en bolle, også mixer du sammen dressingen og har den over salaten. Stek så ferdig kjøttet du har valgt deg ut, også har du middag :) Vet ikke hvor sunt det er da, men ikke så altfor ille gæernt håper jeg!
1 decade siden
jeg fant en oppskrift på Kakitamajiru på matprat.

2 stk egg
en knivsodd salt
1 stk hønsebuljongterning
6 dl vann
ca. 3 ts soyasaus
ca. ½ dl frisk spinat
1 ss hakket frisk kruspersille


Slik gjør du
1. Pisk eggene lett med litt salt.
2. Kok opp hønsebuljong og smak til med soyasaus. Rør raskt inn eggene, så det dannes ”eggetråder”.
3. Kok opp og tilsett spinat. Dryss over persille ved servering.


men så ville vi ha noe som mettet litt mer, så vi hadde oppi kylling (skjærte opp en kyllingfilet i terninger.) og for mer smak hadde vi i et par fedd hvitløk og en ts reven ingefær.

tar ikke så lang tid å lage og det smaker godt.
1 decade siden
Koker opp blomkål, brokkoli, potet, kålrot osv (etter hva jeg har hjemme!!). Koker i 6-7 min.
Tømme av vannet, mos alt med stavmikser. Krydre godt (pepper, karri, paprika!) og bland inn litt kesam og/eller magerost.
Tilsetter så oppkuttet løk og kjøtt/fisk i gryta, og rører sammen. At det småputre på lav varme i noen minutter mens jeg dekker på.

Kjapt og sunt på 10 min :) :)

Funker med alt fra hermetisk kalkunskinke/bogskinke, Tunfisk, karbonadeeig (restemat), og aller best; sammen med kokt torsk!!!
1 decade siden
Når jeg trenger en kjapp sunn middag lager jeg: kok ris etter eget ønske behov.

eks. 1 Brokkoliblanding findus 500 g, ytrefilet av svin skjært opp og stekt tar ca 15 mins med alt.

Eks. reinskav stekt i panne grønnsaksblanding

eks. biffstrimler stekt med div. grønnsaksblandinger

eks. Kyllingkjøttdeig i pita med løk, salat, pesto, mais, kesam

Alle disse tar under mellom 10-20 min å lage. Sunt er det i massevis, prøv å spis så mye rent kjøtt uprossesert som du kan. kjøttet og grønnsaker krydres etter eget ønske. Bruker også diverse sauser til, bare å prøve seg frem med de til du finner noen du liker. Etter at det er sunt og tar kort tid og lage så er det beste at dette er billig mat! De forskjellige grønnsaksblandingene fra findus og andre koster mellom 10-20,- Kjøtt kjøper jeg inn mye av i slengen. Deler det opp veier det og settes til ønskede porsjoner som fryses ned og er ferdig til bruk når du lager mat. Har "matstasjon" annenhver uke hvor jeg kjøper inn kjøtt og klargjør det for frys i porsjoner.

Håper det er noen ideer du kan bruke og liker :)
1 decade siden
Ulempen med ferdigproduktene er at det ofte er mye salt i dem. Men de er greie i forhold til at de er raske å lage, enkle å porsjonere, og gir raskt en oversikt over antall kcal dersom man er ute etter det. Synes Fjordland og Toro etc har mange fine ferdigretter likevel. Også med litt varierende kcal-innhold. Jeg prøver å gå ned i vekt derfor er dette særlig viktig for meg. Greit å velge en "lett" ferdigrett de dagene man ser man har kommet litt skjevere ut på dagsrasjonen enn andre.

Går ikke direkte raskt, men er i det minste lett og sunt.. Ovnsbakte grønnsaker, gjerne med kylling!
1 decade siden
Egg- og tunfiskwraps! Dette er en skikkelig digg rett som tar kort tid å lage. Hvis man lager en stor porsjon kan man bare pakke wrapsene i litt folie og ha de i kjøleskapet. Kjekt å ta med til lunsj neste dag. :)

Ingredienser:
Fullkornstortillalefse (gjerne hjemmelaget)
Egg
Litt vann
Rødløk
Mais
Rød og grønn paprika
Tunfisk
Litt ost
Bladspinat

Bland egg, vann, rødløk, mais, paprika og ost i en bolle. Stek det i panna på samme måte som man lager eggerøre. Spe på med tunfisk og bland det inn i "røra" mens den fortsatt ligger i panna.
Legg litt bladspinat på tortillalefsa og hell egg- og tunfiskblandingen oppå.
Rull sammen og nyt! :)
www.mylog.no - Din kostholds- og treningsdagbok