Meny Toppmeny

Jogging.. Mer fart

Skrevet avInnlegg
1 decade siden
Noen som har en oppskrift på hva som fungerer greit.

Rolig trening vs hard trening vs intervall trening osv.

Er foran ett ganke stort trappetrinn for tiden der jeg nesten har guffe nok i kroppen til å ta i bruk ett litt "raskere løpesett" eller hva man skal kalle det.
Har vært der en stund nå og vil videre.
1 decade siden
4x4 - intervall

Kjør oppvarming i ca. 6-10 minutter. Deretter kjører du 4x4 minutters intervaller på 85 – 95% av maksimal hjertefrekvens (90-95% for idrettsutøvere), avbrutt av 3 minutter med lavere intensitet (snakkefart) tilsvarende 70% av maksimal hjertefrekvens. Treningen er i utgangspunktet basert på maksimal hjertefrekvens som er individuell, og kan altså ikke beregnes ut fra alder. Hvis du ikke vet maksimal hjertefrekvens, skal du jogge eller gå i motbakke med en intensitet som gjør at du i siste halvdel av intervallet er andpusten, det vil si puster tungt uten å ha noen følelse av ubehag. Deretter 3 minutter i roligere tempo, "snakkefart", for å fjerne melkesyre som er dannet i intervalldraget, slik at du er klar for et nytt intervall. Tommelfingerregler for å finne riktig intensitet på intervallet er: "Jeg kunne fortsatt i denne farten i ett minutt til", og ved avslutning av økten: " Jeg kunne ha gjennomført ett intervall til". For høy intensitet fører til mye melkesyre som reduserer hjertets fylling, noe som gir dårligere treningseffekt.

Kilde: iform.no
1 decade siden
Takk takk.

Ser ut som intervaller er noe som må prøves.
4x4 høres ut som en plan. :-)
www.mylog.no - Din kostholds- og treningsdagbok