Meny Toppmeny

Proteiner

Skrevet avInnlegg
1 decade siden
Ser på sammensetningen av mine måltider og finner ut at jeg spiser alt for mye mat som inneholder proteiner, har ett daglig inntak på ca 1300 kalorier og forventer da å gå ned i vekt.

Har det høye proteininntaket mitt en negativ påvirkning hva anngår vektreduksjon?
1 decade siden
Indirekte.
Dersom du trener vil muskelmassen din øke og siden muskler veier mer en fett (volumbasert) så vil naturlig vekten din gå opp noe.
Dersom du tenker kun på å gå ned i vekt så er det så enkelt som at du må forbrenne mer enn du tar inn i form av mat. Da er totalt antall kJ som teller, hvorvidt det kommer fra protein, karb eller fett vil spille mindre rolle. Protein vil uansett blit brutt ned og brukt som energikilde, men det vil i så måte bli en dyr kilde til energi.

Fokuser heller på antall kJ og hold %-fordelingen mellom Karbohydrat, Protein og fett rundt 60-30-10
Dette er dersom du bare trener et par ganger i uka og ikke har noen spesielt krevende jobb.
1 decade siden
Proteinene vil ikke ha noe innvirkning på din vektnedgang når du uansett er i kcalunderskudd. Husk også at det er forskjell på vekt og fettnedgang. Gå for en protein-carb-fett ratio på 40-40-20.

Det er viktig å ikke kutte fettet helt ut på diet for å opprettholde normal hormonproduksjon.
www.mylog.no - Din kostholds- og treningsdagbok