Meny Toppmeny

Ned i fettprosent

Skrevet avInnlegg
10 år siden
Er ei "jente" på 44 år og veier litt i underkant av 70 kg. Jeg kan vel egentlig nokså mye (tror jeg selv....he,he...) om kosthold og trening, men har likevel lyst til å få tilbakemelding på hva dere synes om mitt opplegg.

Siden i høst har jeg nok gått opp litt i vekt, noe som helt sikkert bl.a. kommer av at jeg hadde mye problemer med et kne i høst, fikk prolaps i januar og opererte lateral menisk hvor det ble oppdaget artrose grad 3-4 i februar. Det sier seg selv at det derfor ikke har vært noe særlig trening på ben, noe jeg mener har en del å si både for vektnedgang og for muskelmasse.

Har trent styrke over flere år og tror jeg har en forholdsvis grei styrke - klarer bl.a. 5-6 pullups og flere chins, noe jeg er veldig stolt av!

Nå kunne jeg tenke meg å få tips og/eller tanker rundt mitt kosthold. Jeg trener styrke og har begynt å kjøre noe intervall på ellipse (får ikke lov til å jogge/springe mer, da protese er neste.....) + noe "langkjøring" på ellipse. Så aktiviteten tror jeg ikke jeg kan gjøre noe særlig annerledes for å gå ned i fettprosent.

Egentlig kan det hende jeg skulle ha spist mer proteiner, men jeg føler at jeg må ha litt mer karbohydrater i kroppen om dagen da jeg periodevis har spist nokså lite karbohydrater i forhold til proteiner. Tips tas i mot med takk!!
10 år siden
Hei, det skal ikke være lett når det gjelder mat :)
Var inne på dag boken din og tok en titt på det du spiser i løpet av en dag. Det ser ut som om du kanskje skulle ha spist noe mer av alt. Da du har en snitt på ca 1500 kca pr. Dag. Med det treningsnivået du har, og den vekten du har ( 70 kg ) så burde du ha ligget på ca 1960 kca. Med en fordeling på
Protein 175 gr
Karb 168 gr
Fett 65 gr
Dette for å gå ned i vekt. Man kan spise for litte, og tro at man gjør alt riktig. Jeg begynte på diett for ca tre mnd siden med målsetning om å komme ned i 80 kg til ferien. Startet selv for tøft / for lavt på kaloriene og med for litte fett. Slik at jeg ikke hadde noen efekt til å begynne med. Måtte legge på antall kca pr. Dag fra ca 1400 til 2800 og begynne ned trapingen derfra. Dette har nå fungert for meg, og jeg har gått ned ca 7 kg etter at dietten begynte å virke for meg. Selv om dette tok noe tid. Når nok ikke mitt eget mål på 80 kg, men har justert dette til 82 kg.

Om du ønsker å beholde dagens vekt, så trenger du å spise ca 2310 kca om dagen. Med fordelingen
Protein 140 gr
Karb 293. Gr
Fett 64 gr
Håper dette var til noe hjelp.
Lykke til :)
10 år siden
Absolutt!
Jeg tror faktisk at jeg har spist enda mindre tidligere i vår - mye pga skade og operasjon og vært "redd" for å legge på meg. Er det ikke typisk...!! Derfor begynte jeg å logge her og hadde som mål å ligge på ca 1600 kcal, da jeg tenkte det var der jeg skulle ligge. Og for meg har dette vært forholdsvis mye mat i forhold til tidligere.....

Men da mener du, utfra det jeg kan forstå, at jeg faktisk kan øke inntaket enda litt til. Ihvertfall ikke være redd for dette. Har så lyst til å klare dette alene da jeg tidligere har fått noe hjelp fra andre - det blir liksom en annen seier!

Takk for tilbakemelding!!
10 år siden
Hvet hva du mener. Det føles alltid ekstra godt når man får til ting og mestrer utfordringer på egen hånd.
Du burde ta deg litt tid til å lese om ernæring og trening inne på bodybuilder.com og tn.no to veldig bra sider med mye nyttig stoff, om hvordan man bygger opp sin egne dietter, samt en del nyttige kalkulatorer. Lykke til.
www.mylog.no - Din kostholds- og treningsdagbok