Meny Toppmeny

Går ikke ned i vekt!

Skrevet avInnlegg
1 decade siden
Heisann :)
Mitt inntak av kalorier ligger på rundt 900-1100 per dag. Er 164cm høy og veier 64kg. Sykler ca 3timer iløpet av uka,i tillegg til et par gåturer på rundt 2-3timer. Prøver å spise ganske sunt. Lurer på om jeg gjør noe feil siden jeg ennå ikke har gått noe ned i vekt? trenger tips og gode råd fra noen som kan litt om dette :) Takk på forhånd :)
1 decade siden
Jeg er ingen ekspert, men min umiddelbare tanke er at du spiser altfor lite og at forbrenningen også blir lavere. Har du vurdert å spise litt mer og legge inn styrketrening i tillegg til sykling/gåing? Og så spørs det selvfølgelig _hva_ du spiser.
1 decade siden
Hvor mange måltider er det du spiser hver dag da? :)
1 decade siden
jeg spiser 5 måltider om dagen :) lurer på hvor mange kalorier jeg skal innta i forhold til aktivitetsnivået mitt liksom? :)
1 decade siden
Gå inn på denne siden: http://myrevolution.no/
Det står mye interessant der ;)
1 decade siden
Du spiser nok for lite, etter aktivitetsnivået ditt dersom du har en stillesittende tilværelse ellers - trenger du ca 1900 kcal bare for å opprettholde den vekten du har nå. Når du spiser så lite - langt under hva du trenger til hvilestoffskiftet, da går kroppen i sparemodus og holder på hver eneste lille energibit den får! Spis skikkelig, la kroppen din få det den trenger i lang tid - deretter kan du se om du skal redusere litt. Begynn med ordentlig styrketrening - da ser du sprek ut. Det er slett ikke sikkert at du egentlig trenger å gå ned et eneste gram.
1 decade siden
Hei Kristine
Jeg tittet innom profilen din og så på de måltidene du hadde registrert. Jeg tror årsaken til problemet ligger i at du spiser for lite på dagtid. Hovedandelen av energi kjører du i deg på ettermiddag/kveld. Så, som andre har kommentert, går du på sparebluss hele dagen, mens du fyller opp når du skal hvile/sove. Dermed greier kroppen å nyttigjøre seg energien, enda så lite det er Veldig økonomisk, men helt på bærtur i trening-/vektsammenheng.
Jeg vil anbefale at du begynner å spise skikkkelig frokost. Da vil du normalt merke at du blir tidligere sulten (kroppen sparkes igang) og trenger et mellommåltid i 10-tiden. Lunsjen blir også større da, så fordelingen din blir bedre utover dagen. Og, ikke minst, du vil ha mer energi til å yte skikkelig på treningsturene.

Videre er det ikke helt balanse i næringsgruppene, proteinntaket er jamnt over for lavt. Hvis ser på kakediagramet for dagsinntaket, bør den se omtrent ut som et "Peace-merke", hvor fettandelen er den minste, mens protein og karbohydrat skal være likt fordelt (det anbefales gjerne at man skal ha i seg 1/3 av næringen fra hver næringsgruppe, men grafen viser bare prosent av hver, så den blir ikke helt riktig). Hvis du tar utgangspunkt i måltidene du registrerte 12 juni, så er det mye BRA treningsmat, men litt lite karbohydrater. Legg på et par brødskiver til frokost og lunsj, så bør det ligne noe.
Proteininntaket skal være på absolutt minimum 1g pr. kg kroppsvekt for de som trener noe som helst. Ved tung styrketrening, gjerne det dobbelte.
Karbohydrater bør du prioritere tidlig på dagen og før trening, når du trenger mest energi.

www.mylog.no - Din kostholds- og treningsdagbok